Magnez, cynk, wapń

Magnez, Cynk i Wapń- 3 składniki mineralne, które powinny być regularnie przyjmowane

Wapń, magnez i cynk to pierwiastki niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Coraz częściej zdarzają się jednak niedobory tych pierwiastków. Zbyt niski poziom tych pierwiastków w organizmie wynikać może z niewystarczającej podaży tych związków z dietą, ich nadmiernej utraty z organizmu oraz stanami zwiększonego zapotrzebowania na te pierwiastki. Skutki niedoboru magnezu, wapnia oraz cynku mogą być bardzo poważne, dlatego tak ważne jest zadbanie o optymalną podaż tych pierwiastków.

Magnez

Magnez to mikroelement niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania najważniejszych układów w organizmie – układu nerwowego oraz sercowo – naczyniowego. Pierwiastek ten uczestniczy m. in. w procesach przewodnictwa nerwowo – mięśniowego, regulując w ten sposób pracę serca i mózgu. Magnez przyczynia się do normalizacji ciśnienia krwi i rytmu serca. Wspomaga procesy pamięci i koncentracji, zwiększa oporność na stres, redukuje zmęczenie i drażliwość. Jest to zatem pierwiastek niezwykle ważny dla osób pracujących umysłowo i uczących się. Ale nie tylko – magnez jest niezbędny osobom aktywnym fizycznie, gdyż wspomaga pracę mięśni. Ponadto ten mikroelement wzmacnia kości, skórę i włosy oraz warunkuje doskonałe samopoczucie psychiczne.

Dzienne zapotrzebowanie na magnez to około 300 – 400 mg. Gdy wraz z dietą dostarczymy mniejszych ilości magnezu, wówczas dochodzi do rozwoju niedoboru tego pierwiastka. Objawy niedoboru magnezu są dość charakterystyczne i obejmują m. in.:

– pogorszenie wyglądu włosów i paznokci

– skurcze mięśni (głównie łydek) oraz drganie powiek

– rozdrażnienie i nerwowość

– przewlekłe zmęczenie

– zaburzenia rytmu serca.

Wapń

Wapń to pierwiastek kojarzony głównie z pozytywnym wpływem na stan kości. I słusznie – związek ten odpowiada za mineralizację kości, jest zatem szczególnie ważny dla dzieci w okresie wzrostu, kobiet w okresie menopauzy oraz osób w podeszłym wieku. Ale to nie jedyna rola wapnia w organizmie. Pierwiastek ten – podobnie jak magnez – wpływa na prawidłową kurczliwość mięśni, reguluje pracę serca oraz wspomaga przewodnictwo nerwowe. Ponadto wapń jest niezbędny w procesie krzepnięcia krwi, uczestniczy w przemianach metabolicznych oraz utrzymaniu równowagi kwasowo – zasadowej a także ogranicza rozwój alergii.

Codziennie powinniśmy dostarczać organizmowi około 1000 mg wapnia. Gdy w naszej diecie jest go za mało w stosunku do aktualnego zapotrzebowania organizmu, wówczas doświadczymy przykrych konsekwencji niedoboru wapnia. Najważniejsze z nich to:

– bóle mięśni i stawów

– mrowienie dłoni i stóp

– zaburzenia rytmu serca

– krwotoki z nosa

– pogorszenie stanu zębów

– zwiększona łamliwość kości

– stany zapalne stawów

– alergie.

Cynk

Cynk to pierwiastek, którego niedobory zdarzają się często – a wynika to z ograniczonej zawartości cynku w diecie. Związek ten wykazuje bardzo różnorodne funkcje w organizmie. Najważniejsze z nich to:

– regulowanie przemian metabolicznych

– wspomaganie układu odpornościowego

– utrzymanie nienagannego wyglądu skóry, włosów i paznokci

– regulowanie syntezy insuliny przez trzustkę i poziomu glukozy we krwi

– wspomaganie płodności mężczyzny

– warunkowanie prawidłowego rozwoju płodu

Dzienne zapotrzebowanie na cynk to około 12 – 16 mg. Gdy cynku w organizmie jest za mało, manifestuje się to pogorszeniem odporności, pojawieniem się stanów zapalnych skóry i łamliwością paznokci, zaburzenia węchu i smaku czy utrata apetytu i spadek masy ciała.

W związku z kluczową rolą magnezu, cynku i wapnia dla utrzymania zdrowia, konieczne jest dostarczenie optymalnej ilości tych związków. Rzadko kiedy udaje się jednak zbilansować dietę tak, aby uniknąć niedoborów. Dlatego warto sięgnąć po suplementację – ale nie w postaci słabo przyswajalnych tabletek, a kroplówek. Taka dożylna suplementacja jest bardzo skuteczna i pozwala na natychmiastowe uzupełnienie puli cennych pierwiastków w organizmie. A regularne przyjmowanie kroplówek z magnezem, wapniem i cynkiem na dobre oddala widmo ich niedoborów i pomaga zachować doskonały stan zdrowia.